GAS elektronika

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #874
    Belas
    Keymaster

      Magnetofonas, vinilo plokštelė, CD ir muzikiniai failai yra geri signalo šaltiniai, bet kuris geriausias?
      Rinktis tranzistorinį ar lempinį stiprintuvą?
      Kada tinka ekonomiškiausias D-klasės, o kada reiktų rinktis A-klasės stiprintuvą?
      Geresnė pasyvinė ar aktyvinė GAS?

      Tokiems ir panašiems klausimams skirtas šis skyrius – linkiu gerų diskusijų!

      ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
      Kvailiai

      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
      • This topic was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
      #1961
      Belas
      Keymaster

        Diskusijose apie muzikos ir signalo šaltinių dinaminį diapazoną pasiklystama. Koncertų salėse žmonės išmatuoja 25 dB simfonio orkestro dinaminį diapazoną ir teigia, kad LP plokštelės su 30 dB dinaminio diapazono įrašais pilnai patenkina muzikos mylėtojų poreikius.
        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
        Muzika yra garsas, o mūsų pasaulyje garsumo diapazonas toks didelis, kad peržengia skausmo ribas. Skausmo riba maždaug 110-120 dB, todėl 120 dB yra siektinas GAS dinamiškumo parametras. Tuolab, tokį diapazoną šiais laikais galima įrašyti.
        Aplinkos triukšmas dinaminį diapazoną sumažina, todėl net su geriausia aparatūra ir dinamiškiausiu skaitmeniniu muzikos įrašu išmatuotume mažesnį garsumo diapazoną. Reiktų nepamiršti, kad mūsų klausa sugeba atskirti garsus (muziką) triukšme netgi tada, kai triukšmas garsesnis už norimą išgirsti garsą. Štai kodėl mūsų klausomų garsų diapazonas išlieka labai didelis.
        Mano nuomone, muzikos dinaminis diapazonas namų sąlygomis siekia 80-90 dB.

        Koks yra muzikos dinaminis diapazonas?
        Koncertuose maksimalus garsumas gali būti labai didelis. Didelio simfoninio orkestro, o ypatingai metalo muzikos koncertuose, maksimalus SPL siekia 120 dB ir dar daugiau. Dinaminį diapazoną apriboja aplinkos triukšmas, todėl koncerte realus dinaminis diapazonas atitinkamai mažesnis. Reiktų nepamiršti, kad nuo išorės izoliuotoje įrašų studijoje orkestras ar roko grupė gali būti įrašyti pilna dinamika, tačiau siekiant sumažinti iškraipymus ir palengvinti įrašų atkūrimą, įrašų garsumo diapazonas kompresoriais būna sumažintas. Arba garso ekspanderiais dirbtinai padidintas. Bet kuriuo atveju, studijinės muzikos dinaminis potencialas yra milžiniškas.

        Koks būna vidutiniškas garsumas koncertų salėje?
        Ištirta, kad muzikos garsumas kinta nelabai didelėse ribose. Garsumo diapazoną formuoja kūrinys, muzikantai, instrumentai, aparatūra, dirigentas, salė. Yra techninis garsumo pasikeitimo parametras – Crest factor, reiškiantis maksimalaus garsumo santykį su vidutiniu (efektyviniu) garsumu. Literatūroje sutinkame peak-to-average power ratio (PAPR) sąvoką. Jei signalas stačiakampis meandras, PAPR bus 0 dB, o sinusiniam signalui 3 dB. Muzikoje garsumo pikai būna dideli, todėl nekompresuoto muzikos įrašo PAPR gali siekti 20 dB. CD įrašuose paprastai būna 16 dB, o patrankos šūvio crest faktorius siektų 30 dB.
        Tai labai svarbu renkantis GAS įrenginius – AS ir stiprintuvai turi turėti tokią dinamikos atsargą, kad galėtų atkurti visą įrašytos muzikos diapazoną.
        Juostinių studijinių magnetofonų S/N (Signal to Noise) buvo apie 70 dB, patefonų ~65 dB, FM radijo – 50, o AM – 30 dB. CD diskuose nesunku įrašyti 80 dB. Toks diapazonas gerai dera prie labai kokybiškos GAS ir leidžia namų sąlygomis klausyti bet kokią nekompresuotą muziką. SACD užtikrina dar didesnį 120 dB dinaminį diapazoną visame 20 Hz – 20 kHz dažnių ruože, tačiau kaži ar rastume tokių įrašų, ar turėtume sąlygų juos atkurti, ar norėtume super-garsiai klausyti.
        Ar LP grotuvas yra toks pat geras šaltinis kaip CD?
        Jei nuleidę patefono galvutę ant tuščio takelio girdite garsą (triukšmą, foną), reiškia jūsų muzikos dinaminį diapazoną apriboja plokštelių grotuvas. Kadangi CD grotuvų S/N žymiai didesnis, tuščio takelio negirdime. Štai kodėl CD, SACD ar kažkoks skaitmeninis failas dinamikos požiūriu yra geresnis už LP signalo šaltinį.

        Paveikslėlyje įvairių garso šaltinių maksimalaus garsumo diapazonas:Intensity and loudness of sound

        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        • This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
        #2541
        Belas
        Keymaster

          Išklausiau patyrusių žmonių iš Rusijos diskusija apie lempinius ir tranzistorinius stiprintuvus. Komerciniai dalykai neišryškinami, bet kelis kartus paminėtas GAS vertinimas – “patinka-nepatinka”. Pabaigoje šis leitmotyvas akcentuotas ir lieka neaišku – dalyviai nesupranta, kad muzika ir garso įrašų atkūrimas visiškai skirtingi dalykai, ar tiesiog nori išsisukti nuo atsakymo juodą katę įkišdami atgal į maišą…
          Beje, filmuko pradžioje paminėtas Anatolijus Devičenskis mano jaunystės bičiulis, su kuriuo dar Sovietų laikais aptarinėdavome AS struktūras. Anatolijus geras inžinierius ir protingas žmogus, dabar gaminantis lempinę aparatūrą.

          Filmukas per pusvalandį, bet siūlyčiau dar pusvalandį skirti apmastymams.
          11

          • This reply was modified 1 year, 5 months ago by Belas.
          • This reply was modified 1 year, 5 months ago by Belas.
          • This reply was modified 1 year, 3 months ago by Belas.
          • This reply was modified 1 year, 5 months ago by Belas.
          • This reply was modified 1 year, 5 months ago by Belas.
          • This reply was modified 1 year, 3 months ago by Belas.
          #2690
          Belas
          Keymaster

            Ar išgirsime pagerėjimą, klausydami aukštesnės rezoliucijos muzikos failus?
            Mano patirtis sako, kad CD formatas yra tobulas. Atliekant įrašų apdorojimą studijoje naudojami aukštesnės rezoliucijos formatai, tačiau muzikos atkūrimo grandyje 16/44 standartas gali patenkinti įnoringiausią melomaną. Aparatūra, o pirmiausia – kolonėlės ir muzikos kambarys neleidžia išgirsti visos CD formate įrašytos muzikos ir garsų, todėl neverta švaistyti laiko sunkiasvorių failų kaupimui. Kitaip sakant – pati brangiausia GAS bus ta siauroji vieta, bus tas butelio kakliukas, bet ne CD ar 16/44 failas su geru įrašu.
            Sakoma, kad sviestu košės nepagadinsi. Gal todėl susigundome pirkti sunkiasvorę garso produkciją, nors visą mums reikalingą dažnių ir dinaminį diapazoną galime atkurti iš 16/44 WAV, FLAC, AAC ar net mažiau kompresuotų MP3 256 kbps failų.
            Patiko patyrusio muzikanto, mokytojo, prodiuserio Rick Beato pasakojimas ir eksperimentas su jauna dalyve Mišele. 10 minučių filmukui Audiophile or Audio-Fooled? How Good Are Your Ears? paskirti verta.

             

            Rick Beato
            Skirtingų formatų garso failų dydis labai skirtingas. Ar verta rinktis didelės rezoliucijos failus sprendžiate jūs, bet man labiausiai patinka CD.

            • This reply was modified 1 year, 3 months ago by Belas.
            • This reply was modified 1 year, 3 months ago by Belas.
            • This reply was modified 1 year, 3 months ago by Belas.
            • This reply was modified 1 year, 3 months ago by Belas.
            • This reply was modified 1 year, 3 months ago by Belas.
            • This reply was modified 1 year, 3 months ago by Belas.
            • This reply was modified 1 year, 3 months ago by Belas.
            • This reply was modified 1 year, 3 months ago by Belas.
            • This reply was modified 1 year, 3 months ago by Belas.
            • This reply was modified 1 year, 3 months ago by Belas.
            • This reply was modified 1 year, 3 months ago by Belas.
            • This reply was modified 1 year, 3 months ago by Belas.
            • This reply was modified 1 year, 3 months ago by Belas.
            • This reply was modified 1 year, 3 months ago by Belas.
            #2697
            Belas
            Keymaster

              Muzikinių failų kompresavimo pagrindas yra garsų maskavimo fenomenas. Kuriant MP3 kaip tik šis psichoakaustikos reiškinys buvo išnaudotas, bet nežinojau, kad formato kūrėjų grupės vadovas Karlheinz Brandenburg rezultatus tikrindavo klausydamas Suzanne Vega atliekamą dainą Tom’s diner iš 1987-ųjų  albumo Solitude Standing. Skaičiau, kad šią dainą MP3 konstruktorius klausęs 500, o gal 1000 kartų…123

              • This reply was modified 1 year, 3 months ago by Belas.
              • This reply was modified 1 year, 3 months ago by Belas.
              • This reply was modified 1 year, 3 months ago by Belas.
              • This reply was modified 1 year, 3 months ago by Belas.
              • This reply was modified 1 year, 3 months ago by Belas.
              • This reply was modified 1 year, 3 months ago by Belas.
              #3950
              Tanuki
              Participant

                Sveiki!

                Besiklausant muzikos aplankė noras pasigilinti į maniškių audio monitorių techninius niuansus, o artimiau susipažinus, gal net pagerinti AS skambesį.
                Namuose šiuo metu groja Mackie aktyviniai monitoriai. Kaip dauguma studijinių monitorių, Mackie galinėje panelėje turi keletą akustinės erdvės parinkčių ir kelių rūšių signalo įėjimus.  Prie signalo įėjimų radau parašyta “balanced/unbalanced”. Nors tiesioginį anglų kalbos vertimą puikiai suprantu, bet ką subalansuotas ir nesubalansuotas signalai reiškia audio pasaulyje, net neįsivaizduoju.

                Gal galėtumėte paaiškinti šių įėjimų skirtumus? Kurį reiktų naudoti muzikos klausantis namų aplinkoje?

                #3967
                Belas
                Keymaster

                  Mackie aktyvinius monitorius galite jungti abiem būdais. Paprastesnis ir labiau paplitęs yra jungimas asimetriniais kabeliais su RCA jungtimis. Jei signalo šaltinis turi simetrinį išėjimą, tada monitorius galite jungti simetriniu kabeliu su XLR jungtimis, išnaudojant Balanced lizdą. Sviestu košės nepagadinsi, bet geresnio garso nesitikėkite.

                  Jei monitoriai nuo signalo šaltinio labai toli (10 m ar toliau), balansinis jungimas leistų išvengti ilgoje signalo trasoje susidariusių parazitinių signalų įtakos, bet tada svarbu naudoti šaltinį su simetriniais (balansiniais) išėjimais. Sujungus nebalansinį išėjimą su balansiniu monitorių įėjimu naudos neturėsite, nesvarbu kokiu kabeliu tai padarytumėte.

                  Buityje ilgų laidų paprastai nereikia, o mūsų aplinkoje elektromagnetiniai trikdžiai būna nedideli. Laidai su RCA jungtimis (varpeliais) yra paprasčiausias ir labiausiai paplitęs aparatūros sujungimo būdas.RCA XLR

                  • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                  • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                  • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                  • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                  • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                  • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                  #3969
                  Belas
                  Keymaster

                    Balansinius/simetrinius su XLR, o taip pat nebalansinius/nesimetrinius su RCA ir kitokiomis jungtimis pakomentuosiu plačiau.

                    Jungiamieji laidai yra antena, gaudanti aplinkos trigdžius. Nors asimetriniai laidai su RCA jungtimis dažniausiai turi šarvą, signalas teka vidiniu-signaliniu ir išoriniu laidu-ekranu. Tokiu būdu elektromagnetinio trigdžio indukuotas signalas patenka į stiprintuvą ir į garsiakalbius.

                    Balansiniai kabeliai turi 2 signalinius laidus, kuriuos supa ekranas. Balansinės (simetrinės) schemos dirba diferencialiniu principu, o tai reiškia, kad į abu signalų laidus indukuotos srovės stiprintuvo įėjime bus priešingų fazių ir panaikins viena kitą. Jei simetriškumas geras, trigdžių įtakos sumažėjimas gali siekti šimtus kartų. Tai aktualu studijose arba kažkokioje pro-aplinkoje, kur daugybė “parazitinių” signalų spinduliuotuvų. Pvz., scenoje veikia šviesos muzika, kur būna didelės srovės ir impulsiniai valdikliai.
                    Balansinis sujungimas dažnai naudojamas mažų signalų šaltiniams pajungti, bet pagrindinė sritis yra mikrofonai. Mikrofonų signalai maži, reikalingas didelis stiprinimas, čia reikalingi ilgi kabeliai, dainininkai būna elektriškai triukšmingoje aplinkoje, todėl naudojamas balansinis jungimas. Buitinėje aplinkoje pavojingų trikdžių nėra arba jie maži. Nebent kaimynas garaže pradėtų suvirinimo darbus, arba kažkur namie būtų netvarkingų elektros įrenginių.

                    Ilgą mikrofono pajungimo į mikšerinį pultą trasą nuo triukšmų gali apsaugoti simetrizuojantis transformatorius mikrofono išėjime, simetrinis kabelis ir asimetrizuojantis transformatorius mikšerinio pulto įėjime. Tai nėra brangu, todėl šis būdas plačiai naudojamas.
                    Reikia paminėti pilnai simetrinę struktūrą, kai nuo įėjimo iki išėjimo dirba du vienodų parametrų elektronikos grandynai. Tokią struktūrą sutinkame mažų signalų matavimo prietaisuose. Garso studijose reikalavimai pašaliniams triukšmams aukščiausi, bet audio keitiklių signalo lygis palyginti didelis, todėl pilno simetrizavimo nereikia.  Namų GAS pilnai balansinių struktūrų taip pat nesu matęs, nes tokia reikalauja dviejų stiprinimo traktų kiekvienam stereo kanalui (vienas stiprina “+” poliariškumo signalą, o kitas “-” signalą). Mažų galių zonoje pilnai simetrinį stiprinimą padaryti paprasta, todėl ausinių stiprintuvai gali būti balansiniai. Naudos neįžvelgiu, bet GAS su kolonėlėmis naudoti pilnai simetrinę struktūrą būtų neracionalu.

                    Sugrįžtant prie temos pasakysiu, kad simetrinis GAS įrenginių sujungimas techniškai geriausias, bet piktnaudžiauti nereikėtų – aparatūra su balansiniais įėjimais/išėjimais brangesnė, o naudos galite nepajausti.
                    Apie jungtis ir kabelius galite perskaityti RaneNote 110 dokumente, kur kabelių gamintojai ras naudingų patarimų.

                    Linkėjimai forumiečiui Tanuki.31                                                     Stasio Eidrigevičiaus (Stasys) plakatas.

                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by Belas.
                  Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
                  • You must be logged in to reply to this topic.