Muzikos atkūrimo istorija

Audiofilas Forums Kitos diskusijos Istorija Muzikos atkūrimo istorija

This topic contains 3 replies, has 1 voice, and was last updated by Belas Belas 2019-10-08 at 14:21.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #1103
    Belas
    Belas
    Keymaster

      Muzikinės mašinos pradėtos konstruoti labai seniai. Buvo visokių “šarmankių” ir mechaninių gramofonų, bet mums įdomiausias būtų elektroninis laikotarpis. Elektroninis muzikos įrašymas ir atkūrimas plačiai atvėrė duris į labai kokybišką muzikos išsaugojimą ir pasiklausymą.
      Kituose forumuose esame diskutavę apie 1933 m. eksperimentą, kai muzikos signalas laidais buvo perduodamas dideliu atstumu. Už 200 kilometrų nuo grojančio orkestro susirinkę tūkstančiai klausytojų išgirdo tą patį simfoninio orkestro garsą. Buvo padėtas taškas – muzikos įrašą galima atkurti taip, kad klausytojas girdėtų lyg klausytų orkestrą.
      Moksliškai pagrįstas eksperimentas pristatytas 1934-aisiais AIEE (dabar tai IEEE – Institute of Electrical and Electronics Engineers) organizuotame simpoziume. Šešiuose dokumentuose buvo aprašytas eksperimento tikslas, aparatūra ir įvertinti rezultatai. Būtent šį mokslininkų, inžinierių ir muzikos specialistų darbą vertinu istoriškai svarbiausiu.
      Orginalios medžiagos pagrindu esu paruošęs lietuvišką santrauką. Joje rasite nuorodas į pirminius dokumentus. Failą pdf formate galite parsisiųsti iš čia.
      Kokybiško garso mylėtojams siūlau perskaityti, nes ten yra atsakymai į besitęsiančius ginčus ir begalines diskusijas – gero skaitymo!

      Nuotraukoje mokslininkas H. Fletcher padeda dirigentui L. Stokowski sureguliuoti kanalų lygius:stokowski_Fletcher_levels
      • This topic was modified 10 months ago by Belas Belas.
      • This topic was modified 10 months ago by Belas Belas.
      • This topic was modified 10 months ago by Belas Belas.
      • This topic was modified 10 months ago by Belas Belas.
      • This topic was modified 2 months ago by Belas Belas.
      • This topic was modified 10 months ago by Belas Belas.
      • This topic was modified 10 months ago by Belas Belas.
      • This topic was modified 10 months ago by Belas Belas.
      • This topic was modified 10 months ago by Belas Belas.
      • This topic was modified 2 months ago by Belas Belas.
      #1802
      Belas
      Belas
      Keymaster

        Apie 1920-uosius sparčiausiai vystėsi ruporai. Tai buvo panašu į 1960-ųjų kosmoso užkariavimo lenktynes arba į šių laikų interneto sprogstamą progresą. 1925-aisiais amerikiečių Western Electric inžinerinis padalinys tapo Bell Telephone Laboratories, o ten jau gimė visa serija išradimų, kuriais iki šiol naudojamės. Su trenksmu ruporinės garso sistemos įsiveržė ir į gyvenimą. Kinas buvo didžiausia pramoga. Vitaphone Corporation techniškai buvo pažangiausia kino kompanija, kurią įkūrė WE ir kino industrijos milžinas Warner Bros.

        Nuotraukoje žiūrovai pozuoja prieš filmo Don Žuanas premjeros pradžią Niujorke, 1926 m. Pirmą kartą su vaizdu iš filmuko žiūrovai girdėjo sinchronišką garso įrašą iš disko. Diske buvo įrašyta muzika, o taip pat garsiniai efektai.

        1

        • This reply was modified 8 months, 2 weeks ago by Belas Belas.
        • This reply was modified 8 months, 2 weeks ago by Belas Belas.
        • This reply was modified 8 months, 2 weeks ago by Belas Belas.
        • This reply was modified 8 months, 2 weeks ago by Belas Belas.
        • This reply was modified 8 months, 2 weeks ago by Belas Belas.
        • This reply was modified 8 months, 2 weeks ago by Belas Belas.
        #2928
        Belas
        Belas
        Keymaster

          Prabėgo 50 metų nuo Vudstoko festivalio.
          Taip jau sutapo, kad tais pačiais 1969-aisiais įstojau į KPI ir įkūrėme Pop-klubą. A. Šešelgio ranka rašytuose klubo steigimo  įstatuose buvo akiplėšiškai aštrus pavadinimas – Big Beat’o Fan klubas. Vėliau pasivadinome “Smūtkeliais”, bet ir tai buvo erzinančiai drąsu.
          Išsaugojome įstatus, kuriuose įrašyta:
          1) Nariu gali būti kiekvienas KPI studentas ir dėstytojas, pripažįstantis ir vykdantis klubo įstatus.
          2) Klubo tikslas – populiarinti lietuvišką ir užsienio big-beat’o muziką…
          Klubas buvo nedidukas, bet su trimis departamentais, 3 viceprezidentais ir prezidentu! Lyg demonstruotų vakarietišką laisvę ir ambicijas propaguoti big-beat’ą Tarybų Socialistinių Respublikų Sąjungoje. Buvome jaunatviškai narsūs, o ir Automatikos bei Radioelektronikos fakultetų administracija į mūsų veiklą žiūrėjo pro pirštus. Prikrėtėme daug muzikinių su politiniu kontekstu zbitkų, bet sugrįžkime prie Vudstoko.

          Apie 1969-ųjų rugpjūčio 15-18 dienomis JAV vykstantį festivalį sužinojau klausydamas Radio Luxembourg muzikinių laidų. Viduriniosiomis bangomis transliuojamas garsas būdavo prastas, o ir angliškai ne kažką suprasdavau.  Apie festivalio muziką sužinojau į Lietuvą atkeliavus trigubam albumui.  Vinilo diskus su muzika iš Vudstoko paėmiau 1970-ųjų vasarą, gal po 3 mėnesių nuo pasirodymo JAV. Dalykas čia paprastas – buvau išrinktas klubo viceprezidentu, atsakingu už fonoteką. Turėjau naują magnetofoną Астра-4, latvišką Aккорд 101 stereo “vertuškę” ir klubo pinigų plokštelėms išsinuomoti. Kaune žinojau kelis taškus, į kur suplaukdavo iš Amerikos atkeliavusios plokštelės. Įgijau nuomotojų pasitikėjimą ir klubo juostų fonotekoje turėjome daug muzikos naujienų tiesiai iš amerikoniškų LP.

          Pirmasis iš festivalio buvo trigubas albumas Woodstock: Music from the Original Soundtrack and More. Jame žinomi, o taip pat dar negirdėti atlikėjai. The Who, Jimi Hendrix, Santana, Janis Joplin, Jefferson Airplane, Creedence Clearwater Revival muziką žinojau iš vinilo albumų, bet festivalį susprogdinęs Joe Cocker’is su Bitlų daina With A Little Help From My Friends, arba Crosby, Stills & Nash tada man buvo naujiena.
          Dabar žinome, kad festivaliui buvo gerai pasiruošta. Garso inžinierius Bill Hanley sukonstravo kolonėles, pritaikytas statyti ant kalno. Dar 16 galingų kolonėlių buvo užkeltos į 21 metrų aukščio bokštus. Altec sukonstravo 1,8 x 0,91 x 1,2 m dydžio kolonėlių dėžes iš ypatingos faneros, sveriančias po pusę tonos. Viduje prisuko po keturis 15″ JBL D140 žemadažnius, o ant viršaus užkėlė Altec AD draiverius multiceliniuose ruporuose. 2000 amperų srovę stiprintuvams tiekė 3 transformatoriai scenos užnugaryje. Planavo įgarsinti iki 200 tūkstančių lankytojų batalioną, bet iš visos Amerikos į karvių fermos laukus netoli Niujorko susirinko dvigubai didesnė armija!.. 1920px-Woodstock

           

          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          • This reply was modified 2 months ago by Belas Belas.
          #3209
          Belas
          Belas
          Keymaster

            Nuo 50-ųjų vidurio elektronikoje prasidėjo tranzistorinių įrenginių kūrimas. Atsirado naujos galimybės sukonstruoti patogesnius ir pigesnius garso signalo apdorojimo įrenginius.
            Nuotraukoje 1954-ųjų lempinis 11 bitų DATRAC ASK. Keitikliai buvo reikalingi karybai ir mokslui, bet mes apie tokius įrenginius anais lempų laikais nė nesvajojome.

            Datrac
            DATRAC buvo amerikiečių Analogic Corporation 64 kilogramų, 500 W elektros naudojantis ir 8,5 tūkstančių dolerių kainavęs įrenginys. Analogic Corporation tebegyvuoja. Gamina medicininę, karinę ir kitokią pramoninę elektroninę įrangą.

            1969 m. amerikiečių Analog Devices Inc. jau turėjo specializuotą padalinį Pastoriza Electronics, kur buvo sukurtas plačios paskirties ASK.
            Nuotraukoje apie 800 USD kainavęs 12 bitų ADC-12U μA710 komparatorių bazėje. Štai šių iš amerikiečių nukopijuotų komparatorių esu vykęs į Rygą, kur jie buvo gaminami. Sovietinės mikroschemos nebuvo absoliučiai tikslus analogas, nes TSRS neturėjo švarių silicio kristalų gamybos technologijos. Kartą Rygos Почтовый ящик (tada karo pramonei gaminančios įmonės ir konstravimo biurai buvo užkoduoti Pašto dėžutėmis su atitinkamu numeriu) konstruktorių paklausiau, kodėl μA709 operacinio stiprintuvo galinių tranzistorių emiteriuose yra varžos, kurių amerikietiškuose nebuvo. Tada man pašnabždėjo, kad be šių varžų sovietinės mikroschemos perdegtų.1 ASK                                   Analog Devices Inc. Pastoriza padalinio sukonstruotas DC-12U 12 bitų 10-μs modulis, 1969.
            Schemoje yra atraminės įtampos šaltinis, plonaplėvių preciziškų rezistorių grandynas ir rezistorius komutuojantys raktai.1 schema

            Veikimo principas labai paprastas ir išlikęs šių laikų garso signalo keitikliuose:

            12 schema
            R2R keitiklis

            • This reply was modified 1 week, 2 days ago by Belas Belas.
            • This reply was modified 1 week, 2 days ago by Belas Belas.
            • This reply was modified 1 week, 2 days ago by Belas Belas.
            • This reply was modified 1 week, 2 days ago by Belas Belas.
            • This reply was modified 1 week, 2 days ago by Belas Belas.
            • This reply was modified 1 week, 2 days ago by Belas Belas.
            • This reply was modified 1 week, 2 days ago by Belas Belas.
            • This reply was modified 1 week, 2 days ago by Belas Belas.
            • This reply was modified 1 week, 2 days ago by Belas Belas.
            • This reply was modified 1 week, 2 days ago by Belas Belas.
            • This reply was modified 1 week, 2 days ago by Belas Belas.
            • This reply was modified 1 week, 2 days ago by Belas Belas.
          Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

          You must be logged in to reply to this topic.